Er rijden veel auto’s rond in België en de meeste hebben wel een kras of beschadiging hoe klein dan ook. Vaak wordt deze door een ander veroorzaakt. Denk aan winkelend publiek, kinderen, fietsers, voetgangers en opspattende steentjes. Ook een carwash kan oppervlakkige krasjes maken. Gelukkig is aan de meeste oppervlakkige beschadigingen nog wel iets te doen. Heb je roest, dan moet je daar wel iets aan doen.

In dit artikel leest ge hoe krassen snel te verwijderen zijn en wat daar voor nodig is.

Hoe is de autolak opgebouwd

De laklaag van een auto is opgebouwd uit meerdere lagen. Dit is voor de duurzaamheid gedaan. Het metaal (de basis) is voorzien van een primer. De primer is de grondlaag welke het metaal beschermd tegen roest en zorgt dat de kleurlaag er goed op vast kan hechten. De kleurlaag kan metaaldeeltjes bevatten welke het dan een metallic lak maakt. De metaaldeeltjes zorgen voor een glinsterend effect. Dit is vooral goed zichtbaar als de zon er op staat. Metallic lak is kwetsbaarder dan normale autolak en wordt daarom afgewerkt met een transparante laklaag welke men ook wel blanke lak noemt. Dit is vergelijkbaar met vernis. De blanke lak laag zorgt tevens voor een extra glans.

Als de transparante laklaag oud wordt dan kan deze hier en daar beginnen los te laten. Er verschijnen dan blaasje en een soort van luchtbelletjes op de lak. Maak deze niet open want dan kan deze laag steeds verder gaan loslaten. Het beste is om dit te laten behandelen. Het probleem komt vaker bij rode auto’s voor.lak-beschadigingen

Krassen met verschillende dieptes

In de afbeelding rechts zijn de laklagen te zien. Je ziet dat de basis metaal is. Daarop zit als eerst een primer, vervolgens een kleurlaag en als laatst een transparante/blanke lak. De cijfers vertegenwoordigen een type kras.

  1. Diepe kras welke de grondlaag toont. De grondlaag is wit of grijs van kleur.
  2. Middeldiepe kras waarbij de kleurlaag is aangetast.
  3. Oppervlakkige kras waarbij de blanke-lak laag is beschadigd.

 

Auto verkopen met krassen of schade?

Ontvang gratis een vrijblijvend bod

 

Kras type 1

diepe-kras auto lakBij kras type 1 moet er een kleurlaag worden aangebracht om de kras te verbergen. Bij de autodealer of de betere autospeciaalzaak verkoopt men een speciaal verfpotje die overeenkomt met de kleur van de auto. Elke auto heeft een kleurnummer welke vaak onder de motorkap te vinden is of in de portieropening van de bestuurder. Het verfpotje bevat vaak een kleine kwast. In veel gevallen is dit niet de beste manier om de kleurlak aan te brengen omdat dit een bobbeltje achter laat op de beschadigde plek. Men kan beter een tandenstoker of naald gebruiken voor het aanbrengen van de lak. Beter 2x dun dan 1x dik. Maak vooraf de plek goed schoon en vetvrij voor een betere hechting. Als de nieuw aangebrachte lak is uitgehard kan met de herstelling licht polijsten met een polijstpasta en een microvezel doek.

Kras type 2

middeldiepe-kras auto lakKras type 2 is minder diep beschadigd en heeft de kleurlaag aangetast. Bijwerken met een lakstift/verfpotje heeft niet altijd een positieve uitwerking omdat de lak vaak niet zo dun aangebracht kan worden. Sommige hebben een positieve ervaring om de verf met een zacht sponsje aan te brengen waarmee men ook de afwas doet. Breng een heel klein beetje verf aan en laat dit eerst drogen. Bepaal daarna om het nog een herhaalbeurt nodig heeft. Oneffenheden kunnen later weg worden gepolijst met een polijstpasta en een microvezel doek.

Kras type 3

oppervlakkige-kras auto lak beschadigingKras type 3 heeft alleen de transparante laklaag beschadigd welke eveneens goed zichtbaar kan zijn bij het juiste licht. Deze is in veel gevallen met een goede scratchremover of polijstpasta te verminderen waarbij de scherpe hoeken worden afgeschuurd (gepolijst) waardoor het licht anders valt en de kras verdwijnt. Er bestaan ook zogeheten kraspennen welke een substantie achterlaten en de oneffenheden opvult. Deze moet men vaak 24 uur laten drogen. Na een paar wasbeurten verdwijnt dit laagje vaak weer.

Auto in de wax zetten

Autowax (autowas) brengt een beschermlaagje aan op de lak en vult ook kleine oneffenheden op waardoor krassen minder opvallen. Daarnaast biedt autowax ook bescherming tegen weersinvloeden en lichte beschadigingen. Er bestaan verschillende soorten wax waarbij de een langer blijft zitten dan de ander. Duurdere merken laten zich makkelijker aanbrengen en hebben vaak beter resultaat.

Merken en producten

Meguiars en Sonax leveren goede producten voor de verzorging van de auto. Meguiars Scratch X 2.0 is de beste geteste scratch remover (polijstmiddel) die er is. Deze wordt op de voet gevolgd door de Sonax krasverwijderaarset.

 

Auto verkopen met krassen of schade?

 

Oppervlakkige krassen verwijderen auto

Krassen kun je vaak een stuk minder zichtbaar maken, afhankelijk van hoe diep de kras is. Oppervlakkige krassen kun je het beste verwijderen met een scratch remover of licht polijstmiddel. Beide kun je kopen bij een automaterialen winkel. De kosten hiervoor liggen tussen de 5 en 10 euro.

 

Diepe krassen autolak verwijderen

Is de kras dieper en zie je een witte kleur, dan kun je twee dingen doen. Het eerste is een kleurkrijtje gebruiken om de kras op te vullen. Deze kun je in verschillende kleuren kopen waaronder rood en zwart. De makkelijkste manier om het krijtje te gebruiken is wanneer de auto in de zon staat. De lak is dan warm waardoor het krijtje gemakkelijk op de lak smelt. Vervolgens kun je een poetsmiddel gebruiken om een glad resultaat te krijgen.

De tweede manier is door een lakstift te gebruiken. Lakstiften kun je zowel bij de dealer kopen als een goede automaterialen zaak. De lakstift lijkt op een potje nagellak waarbij je een potje verf hebt en een kwastje. Maak voordat je begint de beschadiging goed schoon zodat de lak goed hecht.

Niet iedereen is fan van een kwastje omdat de laag die je daarmee aanbrengt vrij dik is. Probeer dit zo dun mogelijk aan te brengen. Een alternatief is een tandenstoker in de verf te dippen en dit vervolgens op de kras aan te brengen. Wanneer je de verf goed hebt laten drogen (bij voorkeur 24 uur), dan kun je een polijstmiddel of scratch remover gebruiken om het oppervlak glad te maken.

 

Schaafplek auto minder zichtbaar maken

Heb je een schaafplek op de bumper of deur, dan is het gebruik van een lakstift af te raden. Zeker wanneer je nog niet de witte onderlaag ziet. Je kunt dan het beste een scratch remover of polijstmiddel gebruiken. Poets altijd in een cirkelende beweging. Ook een kleur krijtje kan de beschadiging een stuk minder zichtbaar maken.

 

Wax camoufleert ook

Door de auto in de was te zetten met een goede wax, worden beschadigingen vaak ook minder zichtbaar. Was vult namelijk ook oneffenheden op. Gebruik geen was of wax, of was de auto grondig, wanneer je verf wilt gaan aanbrengen. Door de was hecht de lak/verf namelijk slecht.

 

Stel hieronder een vraag en wij beantwoorden hem!

Voorgaande vragen:

Vraag: Wat kan je me aanraden,een flauwe plezante heeft zijn sleutels in de zijkant gezet.

Antwoord: Is de kleur weg en een witte ondergrond zichtbaar? Zo niet dan kan een goede scratch remover helpen zoals meguiars Scratch X 2.0

 

Vraag: Ik heb een grijze kras in Mn auto(zwarte golf 6), kan iemand mij zeggen welke product ik hiervoor kan gebruiken om het minder te laten opvallen. Bedankt

Antwoord: Hiervoor kan een filler gebruikt worden (wasco krijtje in kleur) of een poetsmiddel in kleur. Turtle wax is een merk die dit bijvoorbeeld verkoopt. Hiermee kan de grijze kras gecamoufleerd worden. Na het bijwerken kun je de auto wassen met een wax shampoo of een aparte waslaag aanbrengen zodat het bijgewerkte stukje langer blijft zitten.

 

Vraag: Ik sluit me aan bij reactie een een gefrustreerde heeft het portier van onze mazda rx-8 bekrast… Enkel polijsten en microvezel of komt hier meer aan te pas. Triestige mensen dat er rondlopen !

Antwoord: Hier hangt het af van de diepte van de beschadiging. Is dit vanuit alle hoeken zichtbaar, en is de grondlaag (wit) zichtbaar. Zo nee, dan kan de bovenstaande reactie helpen. Zo ja, dan kan een lakstift een goede oplossing bieden.