Een van de belangrijkste onderdelen van een motor is de distributieriem. Vervang deze op tijd anders kan uw motor kapot gaan wat veel kosten met zich mee kan brengen. Weet u niet zeker of u een distributieriem of ketting heeft? Deze pagina is dan een ideale distributieriem of ketting checker!

Ontvang gratis een vrijblijvend bod

Wat is het verschil tussen een distributieriem en distributieketting

Het grootste verschil tussen een distributieriem en distributieketting is dat de riem een getande ‘snaar’ is die kan breken wanneer u hem niet tijdig vervangt. De ketting is vergelijkbaar met de ketting van een fiets, maar dan een stuk dikker. Deze bestaat uit stalen schakels en breekt normaal gesproken niet. De riem gaat gemiddeld 80.000 kilometer mee. De ketting vaak net zo lang als de auto zelf. Is de riem nu aan vervanging toe en wil je geen kosten maken, dan kun je ook de auto verkopen via www.besteautobod.be.

Zowel de distributieriem als distributieketting hebben allebei dezelfde functie en dat is de nokkenas in beweging te brengen. Soms is er ook een waterpomp welke in beweging wordt gebracht maar dat verschilt per merk en model.

RIEM: De distributieriem heeft een beperkte levensduur en dient op tijd vervangen te worden. De levensduur is afhankelijk per merk en type auto. Gemiddeld gaat de riem 5 jaar mee of 80.000km.

KETTING: De distributieketting heeft eigenlijk een onbeperkte levensduur en hoeft nooit vervangen te worden. De ketting is dus niet onderhoudsgevoelig.

werking-distributie-riem-ketting

Distributieriem aan vervanging toe of gebroken? VERKOOP HEM DAN NU!

Hoe vaak moet een distributieriem vervangen worden

Hoe vaak u de distributieriem moet vervangen verschilt per merk en model auto. Bij de ene auto is dat om de 8 jaar of 100.000 kilometer, en bij de andere om de 3 jaar of om de 60.000 kilometer. Meestal is deze informatie terug te vinden in het onderhoudsboekje. Mocht de riem bijna vervangen moeten worden, en wil je geen kosten spenderen, dan kun je ook de auto verkopen in de staat zoals hij nu is.

Wat doet de riem precies

De riem is verbonden met de krukas van de motor en zorgt ervoor dat de kleppen open en dicht gaan. De riem is namelijk rechtstreeks verbonden aan de nokkenas. Bij de meeste auto’s wordt ook de waterpomp, oliepomp en brandstofpomp aangedreven. Wanneer een van deze pompen zwaarder loopt (bijv. door slijtage), dan heeft dit ook invloed op de levensduur van de distributieriem. Wanneer de riem breekt, komen de kleppen stil te staan terwijl de zuigers nog volop in beweging zijn. Het gevolg is dat de zuigers tegen de kleppen aanstoten en deze zwaar beschadigen. Heeft u pech dan geraken ook de zuigers beschadigd. Die schade loopt meestal in de duizenden euro’s. De auto verkopen met een kapotte motor is vaak lastig, maar ook dit kan probleemloos bij ons!

Wat kost het om de distributieriem te vervangen?

Het vervangen van de distributieriem kost ergens tussen de 500 euro en 1000 euro bij de meest gangbare auto’s. Het vervangen is namelijk een tijdrovende klus. Naast de riem worden ook de spanrollen en meeloop-rollen vervangen. Aangezien de waterpomp ook een beperkte levensduur heeft, raadt de garagist vaak aan om deze meteen mee te vervangen. Mocht de waterpomp later stuk gaan dan moet de distributieriem opnieuw compleet vernieuwd worden, waardoor u met nog hogere kosten zit. De waterpomp kost gemiddeld tussen de 250 en 450 euro. Mocht u van plan zijn om toch de auto te verkopen, dan is nu het juiste moment zodat u niet deze hoge kosten hoeft te maken. Hier kunt u de auto verkopen met een distributieriem die aan vervanging toe is, of zelfs gebroken is.

Heeft mijn auto een riem of ketting

De dealer heeft vaak het exacte antwoord, maar heeft daar het chassisnummer voor nodig. Het komt namelijk vaak voor dat de fabrikant voor de ene uitvoering een andere motor gebruikt dan voor de andere uitvoering. Een 1.8i kan bijvoorbeeld een riem hebben en de 2.0i een ketting. Maar het kan ook zijn dat de 1.8i t/m bouwjaar 2012 een riem had en vanaf 2013 een ketting. Is uw auto van 2013 dan kan het motorblok alsnog in 2012 geproduceerd zijn en heeft hij alsnog een riem.

In het onderhoudsboekje vindt u soms terug of de distributieriem eerder vervangen is geweest. Dit duidt normaal gesproken op de bevestiging dat de auto een riem heeft. Ook onder de motorkap kunt u op het motorblok een kilometerstand aantreffen met de notitie riem of ‘distr’ of ‘distr riem’.

Een veelgestelde vraag: Kunt u onder de motorkap zien of u een riem of ketting hebt? Het antwoord is nee, omdat de riem of ketting altijd verborgen zit onder een afdekkap.

Merken en types die altijd een ketting hebben

Er zijn merken die bij al hun modellen een distributieketting gebruiken. Dit zijn de merken Mercedes, BMW en Cadillac. Verder hebben alle modellen die wij hierna noemen een distributieketting: Ford Mondeo V6, Ford Mondeo 2001-2006, Honda Jazz, Honda modellen met een 2.0 4 cilinder motor vanaf 2002, Hyundai Atos, alle Jaguar modellen op benzine, alle Jeep modellen met een 3.0 V6 dieselmotor, de Kia Optima, Mazda 3 met benzinemotor, Mazda 2 met benzinemotor vanaf 2008, de Mitsubishi Colt, Smart for Four, Suzuki met een 1.2 of 1.3 motor, Toyota met een 1.0 / 1.3 of 1.5 VVTi motor en de Toyota Auris. Wil je safe zitten en geen gedoe met een riem die vervangen moet worden dan kun je ook de huidige auto verkopen en een auto kopen met ketting.

Auto verkopen met distributieriem die aan vervanging toe is

Is de distributieriem aan vervanging toe en wilt u hoge kosten voorkomen, dan is het slim om de auto te verkopen.

Distributieriem of ketting checker (heb ik een riem of ketting?)

Online een distributieriem of ketting checker vinden is heel lastig. Op onze site hebben wij een groot overzicht gemaakt van welke modellen wel of geen riem of ketting hebben. Daarnaast zijn er een aantal merken die altijd een distributieketting gebruiken waaronder BMW, Mercedes en Cadillac.

Auto modellen die een distributieriem hebben

  • Alle Alfa Romeo 156 modellen
  • Audi A4 [2.0 tdi 2005] [3.0 benzine 2003]
  • Chevrolet Epica [2.0 benzine 2011]
  • Chrysler PT Cruiser [2.0 benzine 2000-2010]
  • Daihatsu Terios [1.5 benzine 2006]
  • Ford KA [1.2 benzine 2011]
  • Ford Focus [1.8 benzine 2009]
  • Hyundai i20 [ 1.2 benzine modellen] Santa Fe [2.2 CRDI 2006]
  • Peugeot 307 [1.4 benzine 2004]
  • Nissan Juke [1.5 DCI 2011]
  • Dacia Sandero | 1.2 | Benzine | 75pk | 2010
  • Daihatsu Terios | 1.5 | Benzine | 105pk | 2006
  • Ford KA | 1.2 | Benzine | 51kw | 2011
  • Ford Focus wagon | 1.8 | Benzine | 92kw | 2009
  • Hyundai i20 | 1.2 | Benzine |
  • Hyundai Santa Fe | 2.2 CRDi | diesel | 150pk | 2006
  • Peugeot 307 | 1.4 | Benzine | 88pk | 2004
  • Nissan Juke | 1.5 DCI | Diesel | 110pk | 2011
  • [Een riem of ketting kan per motor weer verschillen. Alleen een type zegt vaak niet genoeg.]

Auto modellen die een ketting hebben

  • Chrysler PT cruiser [1.6 benzine 2000-2010]
  • Fiat Punto [1.3JTD 2012]
  • Ford KA [1.3 benzine 2007]
  • Honda Civic [1.7 CTDI 2002-2005]
  • Kia Rio [1.5 CRDI 2005]
  • Mazda 3 [2.0 benzine 2006]
  • Mini Cooper Clubman [1.6 benzine 2008]
  • Alle BMW auto’s
  • Cadilac alle modellen
  • Citroen C1 | 1.0 | Benzine | 68pk | 2005
  • Dacia Sandero | 0.9Tce 90 | Benzine | 2006
  • Fiat Punto | 1.3 JTD | Diesel | 2012
  • Ford KA | 1,3 | Benzine | 44kw | 2007
  • Honda Civic | 1.7 CTDi | Diesel | 74kw | 2002-2005
  • Kia Rio | 1.5 CRDI | Diesel | 110pk | 2005
  • Mazda 3 | 2.0 | Benzine | 149pk | 2006
  • Mercedes alle modellen
  • Mini Cooper Clubman | 1.6 | Benzine | 88kw | 2008

Nadeel van een riem

Het nadeel van een riem is dat je deze op tijd moet vervangen anders neemt de kans op breken toe. Wanneer de riem breekt dan raakt de motor ernstig beschadigd en lopen de kosten hoog op. Denk aan 2000,- euro.

Een riem vervangen is niet goedkoop. Gemiddeld kost dit 700,- euro. Bij de ene auto is het wat goedkoper en bij de andere wat duurder. De onderdelen zijn niet het duurst maar de arbeid. Het is een tijdrovende klus en daar betaal je voor. Aangezien bij veel auto’s ook de waterpomp met de distributieriem is verbonden, wordt vaak geadviseerd om deze meteen preventief te vervangen. Wanneer de waterpomp later stuk gaat, dan moet de riem alsnog los en vervangen worden. Een gebruikte distributieriem wordt namelijk nooit teruggeplaatst. De auto verkopen is wellicht een optie.

Wanneer moet een distributieriem vervangen worden?

De distributieriem vervangen kun je niet zelf en moet je echt laten doen door een expert. Je kunt dit wel door een vakgarage of dealer laten uitvoeren. Wanneer je deze riem moet laten vervangen en wat de kosten zijn lees je in dit artikel.

Waarom moet de riem vervangen worden

De distributieriem moet tijdig vervangen worden omdat de kans op breken toeneemt wanneer hij ouder wordt, of al een aantal kilometer achter de rug heeft. Wanneer de riem breekt, dan raakt de motor zwaar beschadigd wat duizenden euro’s kan gaan kosten.

Wanneer de distributieriem laten vervangen

De distributieriem vervang je iedere x-jaar of bij x-aantal kilometer. De x is bij iedere merk en type weer verschillend. Bij Alfa Romeo of Chrysler is dat vaak rond de 4 à 5 jaar of om de 60.000 kilometer. Bij Ford hoeft dat vaak minder vaak. Denk aan om de 10 jaar of om de 120.000 kilometer. Is de riem bijna aan de beurt om vervangen te worden, dan kun je ook nu de auto verkopen en het geld bij een andere wagen leggen.

Wanneer voor het laatst vervangen

Indien je niet weet wanneer de riem voor het laatst vervangen is, dan kun je terugkijken in het onderhoudsboekje, of onder de motorkap kijken. Vaak wordt op het motorblok een sticker geplakt of met stift een kilometerstand en datum geschreven. Dit geeft aan wanneer de riem voor het laatst vervangen is. Vind je niets terug, dan is het raadzaam om deze voor de zekerheid zo spoedig mogelijk te laten vervangen.

Wat zijn de kosten

De kosten van het vervangen van een distributieriem zijn heel verschillend. Gemiddeld genomen kost dit 600,- euro. Veel garagisten/dealers adviseren je om meteen de waterpomp te vervangen. De waterpomp heeft ook een beperkte levensduur en wordt aangedreven door de distributieriem. De waterpomp kan tevens de distributieriem extra doen slijten wanneer hij niet optimaal functioneert. Wanneer de waterpomp op een later moment vervangen moet worden, dan moet de distributieriem opnieuw vervangen worden, en dan loop je opnieuw tegen flinke herstelkosten aan. De waterpomp zelf kost gemiddeld 250,- euro. Bij elkaar ben je dus mogelijk zo’n 850,- euro kwijt. Wil je dit bedrag nog investeren, of de auto verkopen en dit bedrag bij de nieuwe leggen?

Auto verkopen in verband met hoge kosten

Niet iedereen wil of kan zo’n hoog bedrag investeren in zijn of haar auto. Daarom kiezen er veel mensen voor om de auto te verkopen. Een auto verkopen kan op verschillende manieren. Wees bij de verkoop wel altijd eerlijk dat de riem vervangen moet worden want je wilt niet dat de nieuwe (particuliere) kopers binnen korte tijd bij jou aan de deur staan in verband met een kapotte auto. Dit is natuurlijk ook weer op te lossen door de auto te verkopen via een autoveiling. Zo verkoop je veilig je auto aan een erkend autobedrijf.