Veel mensen weten niet of hun wagen een distributieriem of ketting heeft en zoeken daarom op internet naar het antwoord. Waarom zou je willen weten of je auto een riem of ketting heeft? Dat is simpel. Een riem moet je namelijk regelmatig vervangen en een ketting niet. Wanneer je de distributieriem niet tijdig vervangt dan kan hij breken met ernstige motorschade tot gevolg.

auto-met-distributieriem

Auto met distributieriem

Wat is het verschil tussen een distributieriem en distributieketting

Het grootste verschil tussen een distributieriem en distributieketting is dat de riem een getande ‘snaar’ is die kan breken wanneer je hem niet tijdig vervangt. De ketting is vergelijkbaar met de ketting van een fiets, maar dan een stuk dikker. Deze bestaat uit stalen schakels en breekt normaal gesproken niet. De riem gaat gemiddeld 80.000 kilometer mee. De ketting vaak net zo lang als de auto zelf.

riem-en-ketting-herkennen

Riem en ketting herkennen

Hoe vaak moet een distributieriem vervangen worden

Hoe vaak je de distributieriem moet vervangen verschilt per merk en model auto. Bij de ene auto is dat om de 8 jaar of 100.000 kilometer, en bij de andere om de 3 jaar of om de 60.000 kilometer. Meestal is deze informatie terug te vinden in het onderhoudsboekje.

Wat doet de riem precies

De riem is verbonden aan de krukas van de motor en zorgt ervoor dat de kleppen open en dicht gaan. De riem is namelijk rechtstreeks verbonden aan de nokkenas. Bij de meeste auto’s wordt ook de waterpomp, oliepomp en brandstofpomp aangedreven. Wanneer een van deze pompen zwaarder loopt (bijv door slijtage), dan heeft dit ook invloed op de levensduur van de distributieriem. Wanneer de riem breekt dan komen de kleppen stil te staan terwijl de zuigers nog volop in beweging zijn. Het gevolg is dat de zuigers tegen de kleppen aanstoten en ze zwaar beschadigen. Heb je pech dat zijn ook je zuigers beschadigd. De schade loopt meestal in de duizenden euro’s.

kleppen-nokkenas-distributie

Kleppen nokkenas distributie

Wat kost het om de distributieriem te vervangen

Het vervangen van de distributieriem kost ergens tussen de 500 euro en 1000 euro in. Het vervangen is namelijk een tijdrovende klus. Naast de riem worden ook de spanrollen en meeloop-rollen vervangen. Aangezien de waterpomp ook een beperkte levensduur heeft, raadt de garagist vaak aan om deze meteen mee te vervangen. Mocht de waterpomp later stuk gaan dan moet de distributieriem opnieuw compleet vernieuwd worden waardoor je met nog hogere kosten zit. De waterpomp kost tussen de 250 en 450 euro gemiddeld. Mocht je van plan zijn om toch de auto te verkopen, dan is nu het juiste moment zodat je niet deze hoge kosten hoeft te maken.

Heeft mijn auto een riem of ketting

De dealer heeft vaak het exacte antwoord maar heeft daar het chassisnummer voor nodig. Het komt namelijk vaak voor dat de fabrikant voor de ene uitvoering een andere motor gebruikt dan voor de andere uitvoering. Een 1.8i kan bijvoorbeeld een riem hebben en de 2.0i een ketting. Maar het kan ook zijn dat de 1.8i t/m bouwjaar 2012 een riem had en vanaf 2013 een ketting. Is uw auto van 2013 dan kan het motorblok alsnog in 2012 geproduceerd zijn en heeft hij alsnog een riem.

In het onderhoudsboekje vind je soms terug of de distributieriem eerder vervangen is geweest. Dit duidt normaal gesproken op de bevestiging dat de auto een riem heeft. Ook onder de motorkap kun je op het motorblok een kilometerstand aantreffen met de notitie riem of distr of distr riem.

Een veelgestelde vraag: Kun je onder de motorkap zien of je een riem of ketting hebt? Het antwoord is nee, omdat de riem of ketting altijd verborgen zit onder een afdekkap.

onderhoud-vervangen-riem

Onderhoud vervangen riem

Merken en types die altijd een ketting hebben

Er zijn merken die bij al hun modellen een distributieketting gebruiken. Dit zijn de merken Mercedes, BMW en Cadillac. Verder hebben alle modellen die wij hierna noemen een distributieketting: Ford Mondeo V6, Ford Mondeo 2001-2006, Honda Jazz, Honda modellen met een 2.0 4 cilinder motor vanaf 2002, Hyundai Atos, alle Jaguar modellen op benzine, alle Jeep modellen met een 3.0 V6 dieselmotor, de Kia Optima, Mazda 3 met benzinemotor, Mazda 2 met benzinemotor vanaf 2008, de Mitsubishi Colt, Smart for four, Suzuki met een 1.2 of 1.3 motor, Toyota met een 1.0 / 1.3 of 1.5 VVTi motor en de Totoya Auris.

Auto verkopen met distributieriem die aan vervanging toe is

Is de distributieriem aan vervanging toe en wil je hoge kosten voorkomen, dan is het slim om de auto te verkopen. Een auto verkopen kan via onze veiling. Dit is eenvoudig en snel, en het kost helemaal niets. Wij laten ruim 5000 erkende garagisten en dealers op uw auto bieden en het hoogste bod sturen wij vrijblijvend door. Gaat u akkoord met de prijs dan wordt uw auto gratis opgehaald en rekent de koper direct met u af. Verkopen kan zelfs zonder keuring voor verkoop of wanneer hij is afgekeurd.