Renault op rand van afgrond volgens Franse minister Le Maire

De autobouwer dreigt om te vallen, zo stelt de Franse minister van Financiën Bruno Le Maire in een interview met radiozender Europe 1 op vrijdagochtend 22 mei. Volgens de minister zijn de problemen als gevolg van de coronacrisis bij Renault dusdanig groot, dat het merk worstelt om te kunnen blijven bestaan: “Ja, Renault kan verdwijnen, hier moeten we helder over zijn”.

Daarom werkt de Franse regering momenteel aan een reddingsplan voor het Franse industriële vlaggenschip. Dit doet ze in nauw overleg met topman Jean-Dominique Senard, van wie ook harde garanties zullen worden gevraagd, met name met betrekking tot de werkgelegenheid in het thuisland en de vergroening van het gamma.

europe1 screenshot nieuws

Minister Le Maire in gesprek met Sonia Mabrouk op Europe 1.

Dramatische kwartaalcijfers voor Renault

Hoewel de modellen van Renault door heel Europa de afgelopen jaren gretig aftrek vonden, verkeert het bedrijf al enige tijd in zwaar weer. Ondanks de verkoopsuccessen van onder meer de Clio, de Captur en de elektrische Zoe, leed het concern in 2019 al zijn eerste nettoverlies in tien jaar tijd.

De coronacrisis dreigt nu de nekslag te worden voor het merk. De wereldwijde omzet daalde in het eerste kwartaal van dit jaar met maar liefst 19% tot 10.1 miljard euro, mede dankzij een afzetdaling 36% in Europa als gevolg van de sluiting van de salons.

Renault krijgt staatssteun om overeind te kunnen blijven, met voorwaarden.

Het zal weinigen verrassen dat de Franse regering, die als grootste aandeelhouder 15% van de aandelen in bezit heeft, bereid is diep in de portemonnee te tasten om Renault van de ondergang te redden. Er ligt een lening van 5 miljard euro op tafel, maar deze moet nog ondertekend worden door Le Maire. Om overeind te blijven wil de autofabrikant namelijk ook vier fabrieken in Frankrijk sluiten, wat tot veel baanverlies zal leiden. Daar kan de minister niet mee instemmen. Hij vindt namelijk dat de grootste fabriek, in Flins, beslist niet mag sluiten.

Een harde eis voor het krijgen van de staatssteun is dan ook dat er juist méér auto’s in thuisland Frankrijk zullen worden geproduceerd. Daarnaast eist de Le Maire, net als de EU, dat Renault nog sneller dan nu verduurzaamt: “En de strategie die volgens ons geschikt is voor Renault, is om het een van de meest technologisch geavanceerde fabrikanten ter wereld te maken, in de voorhoede van de elektrische auto.”

voorkant renault auto

Tweedehands Renault blijft populair

Ondanks de problemen bij het automerk, blijven de tweedehands modellen onverminderd populair. Dit is goed nieuws voor mensen die een tweedehands Renault auto verkopen, omdat deze ook nu nog een mooi bedrag opleveren. Voor het snel verkopen van een Renault kunt u terecht bij besteautobod.be. Dankzij onze unieke veilingplatform bent u verzekerd van de allerhoogste prijs voor uw occasie. Wanneer u uw auto aanbied zullen namelijk maar liefst 5000 aangesloten garagisten meebieden op uw wagen, wat de prijs enorm op kan drijven. Onze veiling is bovendien helemaal gratis en geheel vrijblijvend. Vindt u het bod dus toch te laag, dan bent u tot niets verplicht.

Ontvang gratis een vrijblijvend bod