Wat komt er eigenlijk bij het importeren van een auto uit Duitsland kijken?

Als je van plan bent om een auto te importeren, dan zijn er behoorlijk wat dingen die je moet regelen. Waar je precies op moet letten hebben we in dit artikel voor jou op een rij gezet. Zo rijd je binnenkort zonder problemen rond in je geïmporteerde Audi of BMW.

Voorbereiding

Het begint natuurlijk allemaal bij het uitzoeken van een wagen. Duitsland staat er om bekend om veel jonge auto’s aan te bieden, waaronder Audi occasions met een lage kilometerstand en een luxe uitrusting bijvoorbeeld. Dit is meteen de reden dat veel mensen ervoor kiezen om een auto te (laten) importeren. Aangezien je vaak inclusief importkosten alsnog een paar duizend euro goedkoper uit bent, dan voor een soortgelijk model in eigen land.

BPM berekenen

Als je een wagen hebt gevonden, is het belangrijk om na te gaan of het inderdaad voordelig is om deze te importeren. Natuurlijk kun je dit zelf doen, maar ons advies is om hiervoor een specialist in te schakelen. De regels veranderen behoorlijk snel en op deze manier kom je niet voor vervelende verrassingen te staan. Ook zijn er online handige tools die automatisch de BPM berekenen voor een auto importeren uit Duitsland.

Transport regelen

Als je een occasion hebt gevonden in Duitsland waarvoor het een mooie besparing oplevert, dan is het tijd om het transport en alle bijkomende zaken te regelen. Dit is een van de dingen die behoorlijk ingewikkeld zijn als je er geen verstand van hebt. Net zoals het berekenen van de BPM zijn importspecialisten ook gespecialiseerd in het importeren van wagens. Omdat ze tevens veel wagens importeren naar Nederland vanuit Duitsland, zijn de kosten relatief gezien erg laag. Het is tenslotte veel goedkoper om meerdere wagens tegelijkertijd te importeren. Het scheelt je daarnaast een hoop kopzorgen, omdat je zeker weet dat alles goed wordt geregeld. Van het invoeren zelf tot de tenaamstelling, en van de RDW-keuring tot de BPM aangifte bij de belastingdienst. Je hebt de keuze uit meerdere pakketten en opties, zodat je zelf bepaalt welke zaken je uit handen geeft. Zo kun je bijvoorbeeld ook het contact met de koper uit handen geven, een aankomstcheck laten uitvoeren en/of je nieuwe auto allrisk laten vervoeren.

Praktijkvoorbeeld

Het is echter zo dat het niet voor iedere auto interessant is om deze te laten importeren en over het algemeen bespaar je het meeste op jonge occasions van de betere merken. Dit is een voorbeeld uit de praktijk, zodat je een idee krijgt van de mogelijke besparing. Stel je hebt een Audi Q2 gezien, die in Nederland ongeveer 33,5 duizend euro kost. Dezelfde wagen met iets minder kilometers (en een luxere uitvoering) staat in Duitsland te koop voor 29,5 duizend euro, inclusief BPM, invoer en BTW. Dit betekent dat je ongeveer 4.000 euro bespaart. Zonder dat je zelf het importeren hoeft te regelen. Tot slot nog een laatste tip en dat is het feit dat nieuwe wagens steeds energiezuiniger worden. Zo bespaar je met een jonge occasion tijdens het gebruik ook op brandstofkosten. Mocht je inspiratie willen opdoen, dan is hier alvast een lijstje van energiezuinige benzinewagens.